Det kan være tiltalende at fortsætte på Instagram, som man har gjort hidtil, men succes på sociale medier kommer sjældent af sig selv. Derfor kan du her få hjælp til, hvordan du undgår 3 fejl, som ofte bliver begået på Instagram.
1. Instagram content performance
Nogle social media managers begår den fejl, at de fokuserer for meget på forfængelighed, når de poster deres content. De evaluerer måske på baggrund af likes og kommentarer alene, eller også fokuserer de på at skabe indhold, der kan deles gå viralt.
Her er det vigtigt at forstå, at forskellige typer af content kan tjene forskellige formål, og din vurdering af, hvorvidt det er en succes eller ej bør ikke være den samme. Hver type af content, som du skaber til Instagram, skal have sit eget mål.
Hvis du eksempelvis poster et billede af dig selv, for at give dine følgere et glimt af dit liv, vil du med al sandsynlighed få flere likes og kommentarer end med andre typer af content. Selvom et billede, hvor du er med på giver et højere engagement på overfladen, tjener disse likes og kommentarer et vigtigt formål: De giver dig et boost i Instagrams algoritme.
Hvis dit mål i stedet få er at få delinger, eller at folk gemmer dit content, så kan du poste et inspirerende citat eller infographic. Når du ser på dine analytics for den her type content, får du med al sandsynlighed færre likes og kommentarer men fleres delinger og saves, hvilket leder til et højere reach og synlighed.
Når du fremviser kundebedømmelser i dit indhold, kan dit mål være at få flere DMs, flere leads eller flere kliks på linket i din bio, hvilket kan lede videre til dit produkt eller din ydelse. Uanset om dine posts får nok likes eller kommentarer, betyder det ikke noget her, da det i dette tilfælde aldrig var dit mål.
2. Længden af dine captions
Lange tekster under posts på Instagram plejede at være best practice, men platformen har ændret sig, og Instagram tilbyder nu en række forskellige måder, som du kan strukturere og formatere dit indhold på. Hvis du bruger 30 minutter på at skrive en god tekst til dit post på Instagram, men folk kun skimmer teksten eller slet ikke læser den, er det spild af din tid.
Dit mål for dit content er at få dine følgere til at forbruge det. Når du poster en video på sociale medier, bør du altid strukturere den således, at den holder folk fast. Dit fokus skal altså være på view time. Derfor skal dine tekster på Instagram også fokusere på reading time.
Hvis du har en lang, værdifokuseret og -baseret caption under dit post, så bør du overveje at lave dit post til en karrusel i stedet, som gør din tekst mere letfordøjelig. Skriv dine captions i en note-app på din telefon eller et Google Docs. Herefter tager du screenshots af det, og beskærer det, så det passer ind i en karrusel på Instagram.
Til det første billede i din karrusel kan du bruge ‘photo bait’-metoden, hvor du vælger et billede, som du ved dine følgere vil reagere på, som får dem til at stoppe med at scrolle. Til resten af din karrusel kan du bruge de andre screenshots, som du har taget.
I eksemplet herunder fra P3-værten Line Kirsten kan du se, hvordan en lang tekst ikke bliver brugt som caption men som screenshots i et slideshow eller en præsentation, hvilket får følgerne til at engagere med teksten og faktisk læse den. Hvis teksten vækker en følelse i hendes følgere, er der en stor sandsynlighed for, at de deler hendes content videre.
Den faktiske caption under billedet er kort. Det er ikke en længere roman, for det er gemt til selve karrusellen. Husk at minde dine læsere om, at de skal swipe for at læse.
‘Photo bait’-metoden sørger både for, at dit reach øges gennem saves og delinger, så du får et boost af algoritmen, og samtidig kan du imødekomme folks holdninger, adressere misforståelser og myter, som folk ofte kan have, og du formår at skabe social proof, som betyder, at folk har en tendens til at se efter, hvordan andre reagerer, når de selv er usikre på deres egen reaktion.
3. Instagram content strategi
Den tredje fejl, som folk ofte begår på Instagram er at tro, at folk køber dine produkter eller ydelser, hvis du giver alt væk gratis på Instgram.
Mange virksomheder, der sælger ydelser, har en tendens til at give deres følge en stor mængde af tutorials, hvor de lærer folk alt, hvad deres produkter og tjenester er designet til at formidle. Denne type content kan give dig masser af visninger, likes og følgere, men ud fra et forretningsperspektiv er det ikke en god idé. Du træner faktisk dine følgere til at forvente gratis content.
En video på 10 minutter, et feed post eller en Instagram-lignende miniserie løser næppe noget stort problem. Jo større problemet, som dine ydelser og produkter forsøger at løse, jo vigtigere er det at diversificere dit content på Instagram, så det ikke bliver det samme.
Hvis du fokuserer på at dele tutorials, og du glemmer at afbalancere det med andre typer af content, som i sidste ende skaber efterspørgsel efter dine ydelser og produkter, så får dine følgere aldrig et behov for dine betalte ydelser eller produkter. De ender med at gøre det hele selv, fordi du trænede dem gennem dit content til at forvente at få gratis løsninger.
Et andet problem er, at du ender med at tiltrække følgere, som kun forventer gratis content fra dig, fordi du giver alt væk gratis. Når du gør dette ender du med at kannibalisere dine egne ydelser eller produkter, og der er ingen nysgerrighed omkring, hvad dine betalte ydelser eller produkter kan.