fbpx
Content creation: Sådan skaber du konstant nye idéer
Kæmper du med at finde på nyt content til dine sociale medier, og leder du efter en metode, der styrker idégenereringen? I denne artikel kan du få inspiration til, hvordan du konstant kan udvikle idéer til nyt content samt et system til at skabe overskrifter, der guider din content creation på tværs af platforme.

Content creation kan være svært, når forskellige sociale medier kræver forskelligt indhold, som både engagerer målgruppen og fungerer sammen med algoritmerne, som prioriterer indhold forskelligt.

1. Definer din ideelle kunde – skab en persona

Det første trin er at oprette en persona ved at fokusere på din ideelle kunde. Her kan du tilføje fire kolonner på et stykke papir eller i et regneark med overskrifterne: Generelt, Specifikt, Problemer og Behov.

I din første kolonne, Generelt, angiver du demografien for din persona. Det kan eksempelvis være punkter så som “kvinde, 35-50 år gammel, interesseret i sundhed og velvære.”

Den anden kolonne, Specifikt, angiver du, hvem personen er helt konkret. Eksempelvis kan du skrive “Julie, 40 år, bor i Hørsholm, har to børn ved navn Nicolai og Alexander.” Herefter beskriver du, hvordan personens liv er og opfinder en lille historie om den pågældende. Det vigtige her er, at du kan lukke øjnene og se personen sidde overfor dig.

I den tredje kolonne, Problemer, angiver du, hvilke problemer som personen har. Det skal ikke kun være de problemer, som er relevante for dit produkt eller tjeneste. Eksempelvis kan det være, at Julie ikke sover godt, og at hun har meget travlt.

I fjerde og sidste kolonne, Behov, beskriver du, hvilke ønsker og behov, som din persona kan have. Hvis Julie ikke sover godt, så har hun brug for hvilke, og hvis hun har travlt, har hun brug for mere tid.

2. Skab et livsstilskort

Næste trin handler om at skabe et livsstilskort. Her tegner du en cirkel med fem eller seks eger, ligesom cykeleger. På hver linje angiver du en livsstilskendetegn for din persona.

Du skal ikke gøre det ud fra den specifikke kunde, såsom vores eksempel med Julie overfor, da alle dine kunder næppe bor i Hørsholm, og derfor næppe er interesserede i de fem bedste fitnesscentre i det område.

I stedet skal du fokusere på centrale livsstilskendetegn, der er brede nok til at appellere til hele dit kundegrundlag.

3. Identificer nøgleord

Nu er du klar til at finde nøgleord ved hjælp af et værktøj såsom Googles Søgeordsplanlægning. Her skal du overveje, hvad din persona søger efter, som relaterer sig til livsstilskendetegnene, som du fandt i trin 2. Tænk over, hvad din avatar søger efter.

Du kan få adgang til Googles Søgeordsplanlægning gennem Værktøjer og Indstillinger i dit Google Ads-dashboard eller ved at gå til ads.google.com/aw/keywordplanner.

Hvis et af dine centrale livsstilskendetegn er at tabe sig, kan det være, at din persona søger på “hvordan taber man sig hurtigt”, “hvordan taber man sig hurtigt uden diæt” eller “hvordan taber man sig hurtigt med styrketræning.” Start med 10 søgeudtryk pr. livsstilskendetegn og fortsæt derfra.

4. Opret overskrifter ud fra din målgruppes søgninger

Når du har samlet en liste over forskellige søgeudtryk, er det sidste trin at gøre disse søgninger til overskrifter, der guider din content creation. Eksempelvis kunne søgningen “Hvordan man taber sig med styrketræning” blive til “10 videnskabeligt dokumenterede måder at tabe sig med styrketræning.”

Find på en overskrift ud for hvert søgeudtryk. Hvis du har seks eger på dit livsstilskort, så giver det dig potentielt 60 idéer til historier, forudsat at du har 10 søgeudtryk til hvert livsstilskendetegn.

Hvordan sikrer du, at dine overskrifter er af høj kvalitet? Det er her, at SEFL-systemet kommer ind i billedet. Det agerer som et filter, som du bruger på alle dine idéer til overskrifter, som sikrer, at de både er solide og kan levere en stærk historie.

SEFL-systemet er et akronym, der står for: Specificitet, Empati, Følelse og Levering. Hver overskrift, som du skaber, skal kunne passe under hvert af disse felter.

Specificitet: Er overskriften specifik. Overskriften “Bedste måder at tabe sig med styrketræning” fortæller ikke specifikt folk, hvad der er på den anden side af deres klik. Ord såsom “bedste” er ikke beskrivende for noget, og svage overskrifter som denne gør, at folk ikke er sikre på, om artiklen er relevant for dem, og de er derfor mindre tilbøjelige til at klikke.

For at gøre overskriften mere specifik, kan du vælge at tilføje et nummer såsom “5 videnskabeligt dokumenterede måder at tabe sig med styrketræning.” Lister fungerer godt rent psykologisk og det samme gøre taktikker, hvor pointer understøttes af forskning. Det giver autoritet til en artikel, og gør den mere attraktiv.

Empati: Jo mere du kan appellere til din målgruppes følelser og problemer i dine overskrifter, jo bedre. Du har allerede udført det meste af arbejdet ved at skabe en persona, identificere deres problemer samt ved at lave livsstilskortet. Hvis du har gjort alt rigtigt, skal hvert søgeudtryk og idé tilpasses empatisk.

Følelse: Hvis din overskrift ikke vækker følelser i folk, når de læser overskriften, så fungerer den med al sandsynlighed ikke. Empati og følelser er grunden til, at folk føler sig draget mod at klikke. De er nødt til at tro på, at dit content kan gøre en forandring i deres liv.

Levering: Du skal opfylde løftet, som din overskrift giver læseren. Hvis du har en stærk overskrift, men du ikke bakker den op med værdifuldt content, så har du ikke leveret til din målgruppe.

I slutningen af denne proces har du 60 overskrifter, som du kan forvandle til historier på tværs af alle platforme. Disse vinkler kan benyttes til alt fra Instagram Stories og Reels til et simpelt billede.

Ekstra: Skab content, der er specifikt for dit brand og din virksomhed

Hvis du vil skabe content, der passer til dit brand og det præcise problem, som dit produkt kan løse, kan du oprette et PLO-skema, som står for Problem, Løsning og Overskrift. Få fat i et stykke papir eller åbn et nyt dokument og lav tre kolonner: Problem, Løsning og Overskrift.

I den første kolonne skal du liste alle de problemer, som din persona står overfor. Herefter skriver du løsningerne, som du kan tilbyde, på de problemer, som kunden måtte have. Til sidst angiver du relevante idéer til overskrifter.

For at fokusere idéerne til dit content, så det passer bedst muligt til, hvad din virksomhed kan tilbyde, kan du forsøge at komme på mindst tre overskrifter til hver række i dit PLO-skema.

Konklusion

Hvis du kæmper med at finde på nye idéer omkring dine sociale medier, giver SEFL-systemet dig muligheden for at finde på en masse nye emner, som din målgruppe vil interessere sig for. Begynd med at skabe din persona, brug den til at skabe et livsstilskort, tænk over, hvad de søger efter på nettet relateret til deres livsstilskendetegn og gør søgningerne til overskrifter, du kan indrette dit content efter.

Andre artikler til dig

Måske er du også interesseret i at læse nogle af vores andre artikler.