CPC- og CPA-beregner
Her finder du et gratis værktøj, der udregner din annonces CPC og CPA. De indtastede data bliver ikke gemt.
Hvad er CPC?
CPC (Cost Per Click) betyder “pris pr. klik” og er den pris, du betaler for et klik, når du opsætter annoncer på sociale medier, såsom Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Google Ads eller hvor du ellers kan opsætte annoncer.
Med dette tal kan du beregne det potentielle ROI (investeringsafkast) og det potentielle ROAS (afkast på annonceforbrug). Disse tal bruges til at beregne, om du skal fortsætte din kampagne.
Hvis din CPC er for høj, kan du eksempelvis optimere din annonce eller målgruppe. Hvis du opretter indhold, som brugerne kan lide, får du normalt en lavere CPC. I nogle tilfælde er en høj CPC imidlertid en god ting.
Hvad er CPA?
CPA (Cost Per Acquisition eller Cost Per Action) betyder “pris pr. handling”. CPA angiver, hvor meget det koster for dig i annoncekroner at få en besøgende til at foretage et køb eller en anden handling på din hjemmeside. Typisk bruger man CPA, når man vælger konverteringer som mål for sine annoncer.
CPA adskiller sig ved, at du kun betaler, når du selv får noget ud af handlingen. De platforme, som du vælger at annoncere på motiveres således til at skabe resultater for dig. Som følge heraf er resultaterne for annoncerne normalt af højere kvalitet, fordi platformene kun kan opkræve gebyrer, når nogen køber dit produkt eller din service.
Udregn din annonces CPC og CPA
I vores beregner herunder kan du beregne din CPC og CPA. Du skal bare udfylde nogle få tal, og så laver vi udregningen for dig.