Hvis du arbejder med marketing til hverdag, ved du at billeder og videoer er det første blikfang på din side, i dine annoncer og dine opslag. Derfor er det vigtigt, at man tilpasser indholdet til det korrekte format, så indholdet har den korrekte kvalitet og man fremstår professionel.
Vi har derfor udarbejdet en guide der viser dig, de forskellige billedformater til Facebook – herunder profilbilleder, coverbilleder og de mest brugte annonceformater. Vores Facebook Cheat Sheet giver dig et hurtigt overblik over de forskellige størrelser og formater på Facebook.
Derfor er det vigtigt at benytte korrekte størrelser på Facebook
Det er vigtigt at benytte de korrekte størrelser på diverse platforme, for at sikre at dit indhold ikke ser forkert ud. Du fremstår professionel ved at have styr på størrelserne, og sørger for at dine billeder er præsentable. Det kan påvirke dit engagement meget, ved at benytte korrekte størrelser. Bruger du ikke de korrekte størrelser, kan dine billeder fremstå pixelerede og utydelige.
Billedstørrelserne på Facebook
Facebook opdaterer ofte sine retningslinjer for billedstørrelser. Dimensionerne skiftes ofte og du kan hurtigt opnå en fordel, ved at være opdateret på dette og poste dit content i den bedste kvalitet muligt. Udover dette anbefaler vi også, at du holder sig til Facebooks anbefalede filformater, for at sikre den bedste kvalitet.
Nedenfor finder du et overskueligt skema over de forskellige billedstørrelser for Facebook, og kan derudover læse vores opdaterede liste med gode råd.
Gode råd:
Til coverbilleder/covervideoer
- Hold dig til filformaterne .JPG eller .PNG for den bedste kvalitet.
- Dit coverbillede eller covervideo loader hurtigere, hvis du holder dig til vores anbefalede størrelse.
- Hvis du har tekst eller logoer i dit profil- eller coverbillede er det mest optimale format .PNG.
- Undgå at omplacere dit coverbillede, når du først har uploadet det. Sørg for at størrelsen passer i stedet.
- Coverbilleder til begivenheder på Facebook har ca. størrelsesforholdet 2:1.
- Størrelsen på din coverbillede på en begivenhed kan ikke ændres, når det først er tilføjet til en begivenhed.
Til indlæg og tidslinjen
- Hvis du poster mellem 2-10 billeder på din virksomhedsside, så de vises i karrusel, skal du helst benytte dig af størrelse 1200 x 1200 pixels – altså størrelsesforholdet 1:1.
Til Panorama & 360-billeder.
- Facebook kan selv genkende, hvornår et billede er taget i 360-grader med den metadata, som kameraer selv gemmer i billederne.
Til Stories på Facebook
- Facebook Stories fylder hele skærmen på smartphones, og de har typisk størrelsesforholdet 9:16 – altså vertikalt.
- Undgå at bruge billeder som er mindre end 500 pixels i bredden.
- Facebook anbefaler, at ca. 14 % af billedet, hvilket svarer til 250 pixels i både top og bund af billedet, er fri for tekst. Så sikrer du, at alle call-to-actions ikke er tildækket af andre funktioner i visningen for brugeren.
- Facebook anbefaler, at ca. 14 % af billedet i Stories, hvilket svarer til 250 pixels i både top og bund af billedet, er fri for tekst. Så sikrer du, at teksten ikke er tildækket af andre funktioner i visningen for brugeren.
- I USA og enkelte andre lande har Facebook fjernet en regel om, at tekst maksimalt må udgøre 20 % af dit billede. Reglen gælder dog stadig i Danmark, og din annonce kan derfor blive afvist, hvis tekst udgør mere end 20 % af billedet.