Størrelserne på billeder og andre formater på Instagram ændrer sig hele tiden, hvilket betyder, at dit seneste indhold kan se helt forkert og pixeleret ud, hvis du ikke benytter dig af de rigtige størrelser. De forskellige dimensioner og billedstørrelse kan være svære at finde, og derfor har vi sørget for en guide til de seneste størrelser lige her.
I vores Instagram cheat sheet 2021 finder du de seneste størrelser, så dit indhold har de rigtige størrelser i 2021.
Hvorfor er det vigtigt at bruge de rigtige størrelser på Instagram?
Du kan både vinde og tabe meget, hvis dine formater har de forkerte størrelser. Dig, din content manager eller din grafiker kan have brugt enormt meget tid på at skabe noget flot indhold, som ender med at se helt forkert ud. Du skal derfor være opmærksom på:
- At dine billeder ikke er strukket ud eller pixelerede, så din målgruppe ser dit brand som professionelt. Du kan meget hurtigt komme til at fremstå uprofessionel, hvis indholdet ikke er sat rigtigt op.
- At du skal sørge for at dine billeder er optimeret og skaleret til at passe feedet på det sociale medier, som du vil lægge indholdet op på. Det kan give en positiv effekt på din engagement.
- At hvad du vil kommunikere med dit indhold nemt kan gå tabt, hvis det mest centrale og vigtige i dit indhold er fejlplaceret, så det er skåret ud af billedet, når det vises over for din målgruppe.
- At hvis du vælger at benytte dig af stock-billeder, at du ikke overtræder reglerne for ophavsret samt at de er af høj kvalitet.
Instagram billedstørrelser
På Instagram kan du både benytte dig af indhold, der er horisontalte eller vertikale. Instagram blev oprindelig kendt for deres kvadratiske billeder, hvilket du også fortsat kan gøre brug af. Vi anbefaler dog, at du ikke benytter dig af kvadratisk indhold, da du nemmere skiller dig ud fra mængden med horisontale eller vertikale billeder.
Størrelser til profilbilleder
Størrelse: 320 x 320 pixels.
Instagram-profilbilleder vises i 320 x 320 pixels. Derfor er det vigtigt, at dit profilbillede er mindst den størrelse. Det vigtigste er, at du tager højde for, at dit profilbillede vises med en rund ramme, så hvis du placerer noget i hjørnerne kan det ikke ses. Sørg for at centrere det vigtigste i dit billede.
Størrelser til billeder i feedet
- Horisontalt: mindst 1080 x 566 pixels.
- Vertikalt: mindst 1080 x 1350 pixels.
- Kvadratisk: mindst 1080 x 1080 pixels.
- Understøttede størrelsesforhold: Alt mellem 1,91:1 og 4:5.
Anbefalet billedstørrelse:
- Bredde: 1080 pixels.
- Højde: Mellem 566 og 1350 pixels (afhængigt af om billedet er horisontalt eller vertikalt).
Gode råd
- For at få mest ud af dine billeder anbefaler vi en bredde på 1080 pixels.
- Hvis du deler et billede som er over 1080 pixels i bredden, sætter Instagram automatisk størrelsen ned til 1080 pixels.
- Billeder der er mindre end 320 pixels bliver formateret til 320 pixels. Det gør, at dit billede vil se meget pixeleret ud.
- Så længe dit billede er mellem 320 og 1080 pixels i bredden, vil Instagram ikke formatere billedets originale format så længe at det har et størrelsesforhold mellem 1,91:1 og 4:5. Det svarer til en højde på mellem 566 og 1350 pixels alt efter, hvilken bredde du benytter dig af.
- Hvis dit billede har et andet størrelsesforhold, vil Instagram beskære dit billede, så det passer til ét af de understøttede størrelsesforhold.
Størrelser til miniaturebilleder på profiler
Facebook ændrer størrelsen og formatet på dine billeder, når de er uploadet, så de vises med en bredde på 500 pixels og med et størrelsesforhold på 1,91:1.
Du kan undgå pixelerede billeder og lange loading-tider, hvis du benytter dig af:
- Visningsstørrelse: 161 x 161 pixels.
- Anbefalet størrelse: 1080 pixels i bredden (højden afhænger af dit størrelsesforhold).
Gode råd
- Instagram gemmer versioner af dine miniaturebilleder op til 1080 x 1080 pixels.
- Du kan sikre dine billeder mod fremtidige ændringer fra Instagram ved at uploade dine billeder så store som muligt.
Størrelser til Stories
- For at matche det vertikale format, som Stories er, anbefaler vi: 1080 x 1920 pixels.
Gode råd
- Stories er et format, der er beregnet til størrelsesforholdet 9:16.
- Hvis du ikke benytter dig af 9:16 kan du risikere, at din story bliver beskåret underligt, at Instagram zoomer billedet på en utilsigtet måde eller at store dele af skærmen er uden indholdet.
- I 2020 introducerede Instagram Reels, som er Instagrams forsøg på at konkurrere med TikTok. Reels bruger samme størrelsesforhold som Stories.
Størrelser til karrusel
Facebook anbefaler:
- Horisontalt: 1080 x 566 pixels
- Vertikalt: 1080 x 1350 pixels
- Kvadratisk: 1080 x 1080 pixels.
Størrelsesforhold:
- Horisontalt: 1,91:1.
- Vertikalt: 4:5.
- Kvadratisk: 1:1.
- Anbefalet størrelse: 1080 pixels i bredden og enten 566 eller 1350 pixels afhængigt af, om dit billede er horisontalt eller vertikalt.
Gode råd
- Facebook kan selv genkende, hvornår et billede er taget i 360-grader med den metadata, som kameraer selv gemmer i billederne.
Størrelser til annoncer i feedet
- Vertikalt: 1080 x 566 pixels.
- Kvadratisk: 1080 x 1080 pixels.
- Bredde: mellem 320 og 1080 pixels.
- Understøttede størrelsesforhold: 1,91:1 og 4:5.
Gode råd
- Annoncer i feedet kan maksimalt indeholde 30 hashtags.
Størrelser til annoncer i Stories
Størrelse: 1080 x 1920 pixels.
Størrelser til annoncer i feedet
- Annoncer i feedet: Mindst 1080 x 1080 pixels, minimumsstørrelsen er 600 x 600 pixels, størrelsesforholdet er 1,91:1 til 1:1 og den maksimale filstørrelse er 30 MB.
- Annoncer til højre for feedet: Mindst 1080 x 1080 pixels, minimumsstørrelsen er 254 x 133 pixels, størrelsesforholdet er 1:1. Husk at disse annoncer kun vises på desktop og ikke på smartphones.
- Billedstørrelser til Instant Articles: Mindst 1080 x 1080 pixels, størrelsesforholdet er 1,91:1 til 1:1 og den maksimale filstørrelse er 30 MB.
Gode råd:
- Instagram anbefaler, at ca. 14 % af billedet, hvilket svarer til 250 pixels i både top og bund af billedet, er fri for tekst. Så sikrer du, at teksten ikke er tildækket af andre funktioner i visningen for brugeren.
- I USA og enkelte andre lande har Facebook, som ejer Instagram, fjernet en regel om, at tekst maksimalt må udgøre 20 % af dit billede. Reglen gælder dog stadig i Danmark, og din annonce kan derfor blive afvist, hvis tekst udgør mere end 20 % af billedet.