Størrelser på billeder og formater på Instagram, ændrer sig hele tiden. Det betyder at dit indhold kan forkert og pixeleret ud, hvis du ikke benytter de rigtige størrelser. Det er svært at navigere i hvor man præcis kan finde de korrekte størrelser, derfor har vi her samlet en guide til størrelserne på Instagram i 2022.
I vores Instagram Cheat Sheet 2022 finder du de seneste størrelser for Instagram, så du kan sikre at dit indhold har de helt rigtige størrelser.
Derfor er det vigtigt at benytte korrekte størrelser på Instagram
Det er vigtigt at benytte de korrekte størrelser på diverse platforme, for at sikre at dit indhold ikke ser forkert ud. Du fremstår professionel ved at have styr på størrelserne, og sørger for at dine billeder er præsentable. Det kan påvirke dit engagement meget, ved at benytte korrekte størrelser.
Bruger du ikke de korrekte størrelser, kan dine billeder fremstå pixelerede og utydelige.
Billedstørrelser til Instagram 2022
Før i tiden bestod Instagram kun af kvadratiske billeder, det er dog lavet om nu. Der findes nu tre formater til et Instagram-post; kvadratisk, vandret og lodret. Nedenfor findes den absolutte guide til de optimale Instagram billedstørrelser.
Gode råd:
Til feedet
- For at få mest ud af dine billeder anbefaler vi en bredde på 1080 pixels.
- Hvis du deler et billede som er over 1080 pixels i bredden, sætter Instagram automatisk størrelsen ned til 1080 pixels.
- Billeder der er mindre end 320 pixels bliver formateret til 320 pixels. Det gør, at dit billede vil se meget pixeleret ud.
- Så længe dit billede er mellem 320 og 1080 pixels i bredden, vil Instagram ikke formatere billedets originale format så længe at det har et størrelsesforhold mellem 1,91:1 og 4:5. Det svarer til en højde på mellem 566 og 1350 pixels alt efter, hvilken bredde du benytter dig af.
- Hvis dit billede har et andet størrelsesforhold, vil Instagram beskære dit billede, så det passer til ét af de understøttede størrelsesforhold.
Til profilbilleder
- Instagram gemmer versioner af dine miniaturebilleder op til 1080 x 1080 pixels.
- Du kan sikre dine billeder mod fremtidige ændringer fra Instagram ved at uploade dine billeder så store som muligt.
Til stories
- Stories er et format, der er beregnet til størrelsesforholdet 9:16.
- Hvis du ikke benytter dig af 9:16 kan du risikere, at din story bliver beskåret underligt, at Instagram zoomer billedet på en utilsigtet måde eller at store dele af skærmen er uden indholdet.
- I 2020 introducerede Instagram Reels, som er Instagrams forsøg på at konkurrere med TikTok. Reels bruger samme størrelsesforhold som Stories.
Til annoncer i feedet
- Annoncer i feedet kan maksimalt indeholde 30 hashtags.
Til annoncer i stories
- Instagram anbefaler, at ca. 14 % af billedet, hvilket svarer til 250 pixels i både top og bund af billedet, er fri for tekst. Så sikrer du, at teksten ikke er tildækket af andre funktioner i visningen for brugeren.
- I USA og enkelte andre lande har Facebook, som ejer Instagram, fjernet en regel om, at tekst maksimalt må udgøre 20 % af dit billede. Reglen gælder dog stadig i Danmark, og din annonce kan derfor blive afvist, hvis tekst udgør mere end 20 % af billedet.