fbpx
iOS 15 er landet: Hvordan Apple forandrer din email-markedsføring
Apples iOS 15 betyder store forandringer for brugen af nyhedsbreve. Det sikrer forbrugernes datasikkerhed på en helt ny måde. I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan det påvirker forbrugere og virksomheder.

Apples seneste OS til deres iPhones og iPads, kaldet iOS 15, kommer med mange nye tilføjelser og ændringer, som fokuserer på privatlivssikkerhed, datasporing og brugersikkerhed. D. 7. juni, til Apples årlige udviklerkonference WWDC21, introducerede den amerikanske techgigant nogle funktioner, som har ført til spekulationer om, at bl.a. åbningsraten fremover vil lide døden, når det kommer til iPhone- og iPad-brugere. Specielt to nye funktioner vil betyde, at din email-markedsføring vil forandre sig; “Mail Privacy Protection” og “Hide My Email.”

Mail Privacy Protection (MPP)

MPP giver fremover emailbrugere muligheden for at indlæse remote content privat uden at give afsenderen sin IP-adresse. Det betyder, at afsenders emailprogram ikke længere kan spore, hvornår en email er blevet åbnet, eller hvor modtager fysisk har været placeret, når emailen er blevet åbnet.

Denne ændring betyder også, at din aktivitet med mailen, som forbruger, ikke længere kan kædes sammen med andre af dine online aktiviteter. Fra d. 20. september 2021 blev MPP lanceret i Apples Mail-app i iOS 15 og iPadOS 15. Samtidigt er det blot et spørgsmål om tid, før ændringen også er at finde på Mac-enheder, da funktionen rulles ud, når det næste macOS, Monterey, lanceres senere på året.

MPP påvirker alle mails, som er åbnet fra Apples Mail-app på alle enheder, uanset om det er mails, der er modtaget på en Gmail eller arbejdsmails. MPP har dog ikke indvirkning på andre mail-apps såsom Gmails egen app eller lignende.

MPP er ikke slået til som standard. Du skal selv ind og slå MPP til, og når det er gjort, vil det bliver aktiveret på alle dine enheder. Når du som forbruger slår funktionen “Beskyttelse af anonymitet” til, sender Apple først din modtagede mail gennem en proxyserver, som sørger for at forudindlæse indholdet og sporingspixels af mailen, før at mailen bliver vist til dig som læser – selv hvis du ikke åbner mailen.

Sådan kan du slå funktionen til på din iPhone eller iPad:

  1. Gå til Indstillinger  > Mail > Beskyttelse af anonymitet.
  2. Slå Beskyt Mail-aktivitet til.

Hvordan virker MPP i praksis

Hold tungen lige i munden for her bliver det lidt teknisk. Når en abonnent starter sin Apple Mail-app aktiveres et download af mailen til din enhed fra din email host, såsom Google, Outlook m.fl. Apple downloader alle billeder i mailen og skaber kopier af billederne på en ny lokation i Apples privatlivscache. Download af billederne er aktiveret af en proxy server med en IP-adresse, som er bestemt efter, hvilken region modtageren befinder sig i, hvilket gemmer din rigtige fysiske lokation.

Herefter beder Apple om billederne fra din email service provider (ESP), herunder også sporingspixels, som får ESP’en til at tro, at modtageren har åbnet emailen. Hvis modtageren faktisk åbner mailen sendes en anmodning til Apple Cache fremfor ESP-serveren, så afsender vil aldrig kunne se, om modtageren faktisk har åbnet mailen. Derfor kan du fremover, som afsender, ikke se, hvem der har åbnet dine mails, hvis de benytter sig af Apples Mail-app.

Hide my email (HME)

HME betyder, at iOS 15- og macOS Monterey-brugere fremover kan tilmelde sig emailtilbud gennem en falsk Apple-genereret emailadresse. Fremover skal brugeren ikke bruge sin rigtige emailadresse, men kan få en midlertidig og tilfældig adresse, som Apple derefter videresender mailtilbud fra til din rigtige adresse. Brugeren kan nemt slette den nye adresse, hvilket forhindrer den i at gå sin gang blandt andre afsendere af nyhedsbreve.

HME får stor betydning for markedsføringsansvarlige, da det bliver svært at undersøge, hvorvidt en mailadresse er en faktisk mail eller en såkaldt “burner”-adresse, hvor adressen smides ud efter brug. Det kan betyde, at abonnenter hurtigt kan slette deres emailadresse, hvilket giver en stigning i afvisningsraten, som angiver, hvor mange der ikke har åbnet ens nyhedsbreve.

OBS: HME kræver iCloud+.

Hvad det betyder for dine nyhedsbreve

Data om vores privatliv, ageren, interesser osv. er i stigende grad kommet i fokus de senere år, og især GDPR i EU har betydet store ændringer for virksomheder. Her har forbrugeren fået ret til at få sine personlige data slettet, hvilket gør data anonymiseret over for markedsføringsansvarlige. Californien lancerede noget lignende med deres CCPA (California Consumer Privacy Act). MPP var kun et spørgsmål om tid.

Hvad med min åbningsrate?

Hvis størstedelen af dine modtagere benytter sig af Apples Mail-app, vil din åbningsrate stige en del eftersom flere og flere vil opgradere til iOS 15. Fremover bliver retargeting-kampagner sværere at analysere på og lykkes med, og opdateringen gør det tæt på umuligt at overvåge, hvordan dine nyhedsbreve klarer sig.

Din segmentering og målretning baseret på dato for åbning af en mail blive tæt på ubrugelig. Mailflows og kunderejser, hvor man er afhængig af, at nogen åbner en mail, skal gentænkes og genopsættes. Samtidig bliver splittests svære at stole på og countdown timers, som typisk afhænger af åbningstidspunktet, bliver ikke til at stole på, da tiden kan blive vist forkert.

Andre artikler til dig

Måske er du også interesseret i at læse nogle af vores andre artikler.