Med lanceringen af Apples nyeste OS vil Apple fremover spørge om lov til at vise dig personaliserede annoncer i iOS 15. Ved at analysere, hvad du læser, køber og søger efter på din enhed kan tech-gigantens algoritmer regne ud, hvilke typer af annoncer, som du er mest tilbøjelige til at synes om, hvorefter du får dem vist (9to5Mac). Det er ikke meget anderledes fra, hvordan Facebook og Google fungerer i forvejen. Men det nye er, at Apple ikke plejede at spørge om lov først. Tidligere hentede Apple de data om dig og dine præferencer ind uden dit samtykke. Men med iOS 14.5 begyndte Apple at kræve, at andre udviklere skulle indhente din tilladelse før, at din data blev indhentet af dem. Det implementerer Apple nu også overfor dig selv.
Pop op-vinduet skulle gerne blive vist til dig, når du åbner App Store for første gang efter opdateringen. Her oplyser Apple, at annoncerne vil hjælpe dig med at opdage relevante apps, produkter og services samtidig med, at dit privatliv og din data bliver beskyttet gennem såkaldte “enheds-genererede identifikatorer”, mens de ikke kobler annonceoplysninger til dit Apple-ID.
Et lukket kredsløb
Ifølge Apples annoncepolitik kan datakilderne inkludere din lokation, hvis du har givet tilladelse, App Store-søgninger og -køb samt nyheder, som du har læst i Apple News. Apple begynder altså at behandle sig selv, som de har behandlet annoncører siden iOS 14.5. Men Apples first-party-annoncer vil blive vist i et lukket kredsløb, da annoncerne kun vises i Apples eget styresystem, og dermed falder målretningen af disse annoncer ikke under de restriktioner, som Apple selv introducerede i iOS 14.5, hvor andre udvikleres indsamlede data om dig kunne blev delt med trejdeparter.
Apples ordvalg i iOS 15 er også værd at tage med. Flere amerikanske medier har bemærket, at Apple spørger brugerne, om de vil acceptere at blive sporet, når det kommer til sporing og målretning af andre udviklere. Men når det kommer til Apples egen sporing vil brugerne blive spurgt, om de ønsker “personalisering” af annoncer. Ikke helt samme negative perspektiv og ordvalg.
Apple’s rule for other developers: you have to ask users if they want to be “tracked” for ad targeting
But Apple’s own ad tracking is “personalization,” which sounds much less nefarious https://t.co/hsAQuT8zYb
— Alex Heath (@alexeheath) September 2, 2021
Et modtræk til vestager
De nye tilføjelse, hvor Apple spørger om tilladelse, skal nok ses som et modsvar til Margrethe Vestager og Europa-Kommissionen, som er begyndt at undersøge Apples App Store-praksis. Her kom Kommissionen frem til, at Apple har brudt EUs konkurrenceregler, da man mener, at Apple har en “dominerende position på markedet for distribution af musikstreaming-apps gennem App Store”
Our preliminary conclusion: @Apple is in breach of EU competition law. @AppleMusic compete with other music streaming services. But @Apple charges high commission fees on rivals in the App store & forbids them to inform of alternative subscription options. Consumers losing out.
— Margrethe Vestager (@vestager) April 30, 2021
Et lille pop op-vindue om adfærdssporing kan være Apple forsøg på at vise, at de er fair og ordentlige over for forbrugerne – uanset om de rent faktisk er det på en måde, der giver mening.