Transatlantiske dataoverførsler blev reguleret bl.a. gennem Privacy Shield-aftalen, som gjorde det muligt for Meta at gemme europæiske data i USA, men EU-landene er de senere år blevet mere opmærksomme på, hvordan data bruges af Meta og andre giganter såsom Google. Det viser bl.a. afgørelsen fra det østrigske datatilsyn d. 22. december 2021, som dømte brugen af Google Analytics ulovlig, da det ifølge tilsynet bryder med GDPR-reglerne. Det har vi skrevet et indlæg om på klutch.dk, som du kan læse her.
Meta advarer om, at hvis der ikke vedtages en ny rammeaftale for dataoverførsel over atlanten, og hvis Meta ikke må bruge de allerede eksisterende aftaler eller alternativer, vil de ikke være i stand til at tilbyde sine produkter og tjenester i EU.
Meta vs. Irland & EU
EU-domstolen annulerede Privacy Shield-aftalen i juli 2020 som følge af krænkelser af databeskyttelse af forbrugere i EU. Ydermere vurderede det irske datatilsyn i august 2020, at Metas praksis i Irland ikke er i overenstemmelse med GDPR-lovgivingen, og tilsynet foreslog derfor, at overførslen af brugerdata fra EU til USA skulle suspenderes, hvilket Meta nægtede og efterfølgende sagsøgte myndighederne for i et forsøg på at få sagen droppet. Men de irske myndighederne fik medhold, og den endelige dom forventes at blive afsagt i første halvdel af 2022.
“Vi vil ikke være i stand til at tilbyde flere af vores mest markante produkter, inklusiv Facebook og Instagram”
Meta mener, at de bliver tvunget til at lukke ned i Europa, og Metas argumentation om, at mangel på nye regler for dataoverførslen vil skade økonomien og begrænse væksten for datadrevne virksomheder i Europa er en tro kopi af en kommentar, som Meta brugte i 2020.
Det går for godt i Europa til at lukke
Mange virksomheder er afhængige af annoncering på Facebook og Instagram for at sælge deres produkter og for at blive opdaget af kunder, og derfor kan det få enorm betydning for europæiske virksomheder, hvis Meta skulle trække sine produkter og tjenester fra EU. Alene indvirkningen på det europæiske marked ville være for stor til, at Meta bare skulle forsvinde fra den ene dag til den anden.
Med 427 mio. aktive brugere i Europa i 4. kvartal 2021 og en omsætning i 2021 i Europa alene på 187,97 mia. kr. går det for godt i Europa til, at Meta bare lukker ned. Europa står for ca. 15% af Metas samlede brugerbase, og med et fald i aktiekursen i sidste uge på knap 25% virker det usandsynligt, at Meta skulle lukke ned i Europa.
Det er også vigtigt at huske på, at Meta bruger sine årsrapporter til at fortælle om sine udfordringer og muligheder, hvilket derfor også er en belejlig mulighed for at sende en besked, eller trussel, til de europæiske lovgivere.
Forbrugerne vil sejre i længden
For virksomheder og bureauer, som f.eks. mit eget, vil det have en enorm betydning, hvis Meta skulle gøre alvor af sine trusler. Men det er vigtigt at huske på, at forbrugerne lader til at sejre i vores del af verden. Forbrugerdata i Europa er, heldigvis, beskyttet af datalovgivning, som også giver problemer ift., hvad man må opbevare og behandle som virksomhed. Men det er enormt positivt ud fra et forbrugerperspektiv, at politikerne er begyndt at indse, at mere overvågning ikke fører til mere frihed. Ja, jeg kigger på dig Hækkerup.
Alt tyder på, at vi bevæger os mod en tid, hvor den med det flotteste bagerskilt er den bagerforretning, hvor kunderne køber det meste af deres brød – og er der i grunden noget galt med det?